Dziecko, szczególnie w początkowych latach nauki, posiada wiele predyspozycji do rozwoju kreatywnego myślenia oraz twórczego działania. Małe dzieci często czują się twórcami. Są nimi w sposób naturalny.Kółko małego twórcy pomaga we wszechstronnym rozwoju osobowości.
Udział w zajęciach koła małego tworcy umozliwia dziecku rozwój zarówno emocjonalny, intelektualny, jak tez spoleczny. Tworzenie staje się siłą napędową wszelkich realizacji. Daje radość zycia, rozwija kreatywność, inicjatywę, a w rezultacie pozwala stworzyć lepszy i ciekawszy świat oraz doskonalić wlasną osobowość. I. Cel główny. Głównym celem programu jest wspomagnie rozwoju młodego człowieka, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrazliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie do aktywnego uczestnictwa we współczesnym świecie. II. Cele szczegółowe. - wyzwalanie w dzieciach twórczej ekspresji i kreatywności poprzez wykonywanie prac plastyczno-technicznych, udział w grach dramowych, inscenizacjach i aktywność społeczną. - kształtowanie umiejętności wyrazania własnych przezyć za pomocą róznych form ekspresji. - pobudzanie uczniów do działań tworczych poprzez rozwijanie zdolności literackich, artystycznych, recytatorskich, plastycznych i technicznych. - rozwijanie umiejętności pracy w zespole, odpowiedzialności, rzetelności oraz integracji zespołu. - wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz nabywanie swobody i otwartości w kontaktach z innymi. - ukierunkowanie na aktywność poprzez wdrazanie do aktywnego spędzania wolnego czasu na zajęciach pozalekcyjnych. III Metody realizacji: W pracy z dziećmi, w szczególności wykorzystywane są metody aktywizujące, które uczą krytycznego myślenia, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów oraz zgodnego współdziałania w zespole. Nalezą do nich: - zabawy i gry Klanzy, - burza mózgów, - inscenizacja, - drama, - gry i zabawy rozbudzjące wyobraznię, - elementy metody P.Dennisona, - praca z tekstem, - etiudy pantonimowe. IV. Tematyka zajęć: - wykonywanie prac i ich prezentacja w galerii, - wykonywanie i wywieszanie plakatów propagujących akcje charytatywne, - projektowanie i wykonywanie rekwizytów i dekoracji do inscenizacji, - wykonanie prac, ich sprzedaz i zbiórka pieniędzy na fundację, - dekorowanie sali, - etiudy pantonimowe, gry dramowe, krótkie inscenizacje, - scenki sytuacyjne, improwizowane, - ćwiczenia relaksacyjne, - ćwiczenia oddechowe i emisyjne, - wykonywanie "czegoś z niczego", - ćwiczenia pamięci wzrokowej i słuchowej. V. Uczestnik koła małego twórcy: - odznacza się kreatywnością i orginalnością w działaniu, - jest odpowiedzialny za wlasne działania, - działa w sposób samodzielny i twórczy, - umiejętnie radzi sobie w trudnych sytuacjach, - wykazuje się kulturą osobistą, - jest wrazliwy na otaczający go świat, - potrafi współdziałać w grupie, - rozumie odrębność innych i potrafi ją uszanować. opracowała Hanna Półjanowska |